שיתופי פעולה מקומיים בחקר ים התיכון

דוח מאת המרכז לחקר מדיניות ואסטרטגיה ימית בראשות פרופ' שאול חורב 

CAMERI

המכון הישראלי לחקר הנדסה ימית בע"מ, בבעלות משותפת של הטכניון וחברת נמלי ישראל, מקדם מאז 1976 את מחקר ההנדסה הימית, בדגש על נתוני אוקינוגרפיה פיזיקלית, מודלים נומריים ומודלים פיזיקליים. מעוניינים להשתתף בפרויקטים בתחומי ההנדסה הימית? צרו איתנו קשר עוד היום: WWW.CAMERI-ENG.COM

סיכום ותובנות של ועדת המומחים. האגודה הישראלית לאקולוגיה. דצמבר 21. 

250 מדענים חתמו על עצומה בינואר 21 הקוראת לעצירת הסכם שינוע הנפט והגז מהמפרץ הפרסי לים התיכון ואילת  דרך קצא-א: בימים אלה מקודם מיזם חדש להובלת נפט מממדינות המפרץ הפרסי לנמל אילת ומשם אל נמלי הים התיכון ואירופה באמצעות התשתית של חברת קצא"א. על פי ההצעה, עשרות מכליות נפט יפרקו בכל חודש נפט ותזקיקים במזח קצא"א הצמוד לשמורת האלמוגים באילת, שיזרמו בצינורות מתיישנים לאורך הערבה והנגב, אל מסוף אשקלון, ומשם ייאספו במכליות נפט לאירופה. הסכם זה חושף את כל מפרץ אילת-עקבה ואת חופי סיני והאלמוגים שבהם לסכנה אדירה שמקורה בדליפה, תקלה או חבלה מכוונת, שבאזורנו הן עניין של זמן, כמו גם את חופי הים התיכון ותוואי הדרך.

 

2017

עבודה מול גורמים ממלכתיים

האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים

בחודש נובמבר 2016 נערך ביקור של הנהגת האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים במתקן לטכנולוגיות ימיות בחיפה. נציגי האקדמיה בביקור: פרופ' נילי כהן- נשיאה ;פרופ' רות ארנון- נשיאה יוצאת; ד"ר מאיר צדוק- מנכ"ל אקדמיה; גב' גליה פינצי- מנכ"לית האקדמיה הנכנסת וגב' דגנית עזר- לשכת הנשיאה והמנכ"ל, את המרכז הישראלי לחקר הים התיכון ייצגו בפגישה פרופ' צבי בן-אברהם- ראש ביה"ס למדעי הים ע"ש צ'רני וראש המרכז הישראלי לחקר הים התיכון ;ד"ר גדעון טיבור- נציג חיא"ל ;פרופ' מורל גרופר- טכנולוגיות לחקר ים עמוק ;פרופ' דני ויס- ראש התוכנית הכלל טכניונית למערכות אוטונומיות, הטכניון ;פרופ' גד ברזילי- משנה לרקטור, אוניברסיטת חיפה ;פרופ' עדו יצחקי- דיקן למחקר, אוניברסיטת חיפה וד"ר יצחק מקובסקי- מנהל טכני, המרכז הישראלי לחקר הים התיכון.

משרד האנרגיה והמים:

שני מכוני המחקר אשר חברים במרכז, המכון הגיאולוגי וחקר ימים ואגמים לישראל, פועלים תחת משרד האנרגיה והמים.  ספינת המחקר הייעודית לחקר הים התיכון נרכשת באמצעות המשרד, דרך חקר ימים ואגמים לישראל.

בנוסף לאלו, התקיימו לאורך השנה מספר פגישות עם גורמים במשרד האנרגיה, ביניהם ד"ר מיקי גרדוש, ד"ר עינת מגל, ד"ר יהונתן בר-יוסף ועוד. הפגישות עסקו בתכניות לאומיות לניטור הסביבה הימית, לשיתופי פעולה אסטרטגיים בין המשרד למרכז ועוד. משרד האנרגיה לקח חלק בוועדת ההיגוי של סמינר בת-שבע אשר עסק בתחום פיתוח בתחום הפקת גז ונפט בים התיכון.

חוקרי המרכז נטלו חלק בגיבוש הסקר האסטרטגי- סביבתי לחיפוש ולהפקה של נפט וגז טבעי בים. כמו כן, הושקעו מאמצים רבים מול המשרד לשם מציאת מקורות מימון ארוכי טווח לספינת ה"בת גלים" בבעלות המשרד.

משרד הביטחוןחיל הים ומפא"ת:

קשר הדוק עם משרד הביטחון בנוגע לשימוש בציוד הימי הכבד מטעם המרכז.

כמו כן, אוניברסיטת חיפה במסגרת הובלת המרכז לחקר הים התיכון, פועלת להקמת יחידה לטכנולוגיות ימיות בחיפה, שתתמוך בהחזקת הפעלת ופיתוח כלי המחקר לים העמוק. ובודקת אפשרות לפיתוח משותף יחד עם חיל הים.

משרד הבינוי והשיכון

השר גלנט מתוכנן להגיע לביקור במתקני המרכז בתחילת 2017, במטרה לגייס אותו לאתר מקורות מימון ארוכי טווח לפעילות המרכז, ובעיקר התשתיות לחקר הים העמוק.

המשרד להגנת הסביבה

המדענית הראשית של המשרד, ד"ר סיניה נתניהו, נפגשה בחודש פברואר עם נציגי המרכז הישראלי לחקר הים התיכון בחיפה. בעקבות פנייה של מספר גורמים העוסקים בפיתוח הימי (התפלה, נמלים ועוד) אל פרופ' צבי בן-אברהם, מגובשת תכנית ניטור ומעקב כוללת אשר תוצע למשרד להגנת הסביבה.

משרד הכלכלה (תמ"ת):

התקיימו מספר פגישות בהובלת סגן המדען הראשי, ד"ר אברהם גרוס. הפגישות עסקו בעיקר בנושא פיתוח תעשייה עתירת ידע על בסיס הגז הטבעי. המשרד תמך בסמינר בת-שבע ובכנס עצמו נידונו ההזדמנויות לקהילה המדעית והתעשייתית בתחום.  כמו כן, ד"ר איציק מקובסקי הוזמן לשאת הרצאה במסגרת הכנס שארגן משרד הכלכלה ומתימו"פ בנושא:
"The Oil and Gas Industry: Technical Challenges and Opportunities for the Israeli Technological Industry"

משרד הפנים- מנהל התכנון

המשך ההשתתפות בפורום בעלי העניין לגיבוש תכנית המרחב הימי של ישראל.

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד)

ח"כ זוהר הינו מרכז הקואליציה בוועדת הכספים של הכנסת. התקיימה פגישת התנעה עימו בנושא קביעת מדיניות מדינית לפיה יש להשקיע חלק מההכנסות מתמלוגי הגז (ומתעשיות רלוונטיות נוספות) במחקר ופיתוח אקדמי על מנת להבטיח ניצול ושמירה יעילים ובטוחים של משאבי הטבע של מדינת ישראל בים, שמהווה נכס אסטרטגי למדינת ישראל. פגישת המשך אמורה להתקיים בתחילת 2017.

משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל:

במהלך השנה התקיימו פגישות הן עם המדען הראשי, פרופ' אהוד גזית, והן עם שר המדע, מר יעקב פרי, בנוגע לשיתופי פעולה אפשריים בין המרכז לבין משרד המדע.

עיקרי הנושאים לשיתוף פעולה: העלאת הצורך בהקצאה ייעודית של קרן לימי ים ולתחזוקה שוטפת של הציוד הימי הכבד אשר נרכש במסגרת המרכז, תמיכת משרד המדע ביוזמות בינ"ל כגון הצטרפות לארגונים בינ"ל העוסקים בחקר הים.

המשרד לנושאים אסטרטגיים:

השר לנושאים אסטרטגיים, ד"ר יובל שטייניץ, כיבד אותנו בנוכחותו בכנס חיפה לחקר הים התיכון ושימש כדובר המסכם של הכנס. לדבריו, מדינת ישראל מתעלמת מאז הקמתה מהים, למרות שהמימד הימי קריטי לקיומנו, הן בפן הביטחוני והן בפן הכלכלי. "העומק האסטרטגי הביטחוני שלנו נמצא בים ועד היום לא השכלנו להבין שעלינו לפתח את העוצמה הימית שלנו", אמר.

בהיבט זה יש לנצל את האגן המזרחי של הים התיכון כעומק אסטרטגי עבור מדינת ישראל. מיצוי הפוטנציאל הכלכלי הטמון במים הכלכליים של מדינת ישראל לא יתאפשר ללא חקר הים. "אנחנו חייבים להבין את הים, לחקור את הים… עתידנו הכלכלי ועתידנו הביטחוני יהיו תלויים יותר ויותר בעתיד במימד הימי", סיכם השר.