דבר מייסד המרכז, פרופ' צבי בן-אברהם

צבי בן אברהם
ההשפעה הגוברת של השינויים הגלובליים, בשילוב עם הביקוש הגובר למשאבים ימיים, מפעילים לחץ מוגבר על הסביבה הימית והחופית. אלה מעלים את הצורך בפיתוח תגובות יזומות ברמה האזורית והעולמית, על בסיס הבנה בין-תחומית מעמיקה של הים. המשימה דורשת דור חדש של מומחים עם מבט רחב במדעי הים.

הים התיכון הוא מערכת אקולוגית ייחודית. הוא מייצג מעבדה טבעית של תהליכים גלובליים חשובים, במיוחד אלה הקשורים לשינויי האקלים העולמי ושינויים סביבתיים אשר קשה ללמוד במקומות אחרים.

MERCI – המרכז לחקר הים התיכון, בראשות אוניברסיטת חיפה, היא יוזמה ייחודית בקנה מידה עולמי, תוך יישום גישה בין-תחומית ברמה מקצועית גבוהה. MERCI מורכב משבע אוניברסיטאות, שני מכוני מחקר ממשלתיים ומכללה אחת. כל מוסד מתמחה במערך קוהרנטי של דיסציפלינות, ויחד הם מכסים מגוון רחב של נושאים חיוניים להבנת המערכות הימיות המורכבות. הקמתו של MERCI ממלא חלל גדול, המאפשר התקדמות מדעית משמעותית בתחומים רבים במדעי הים.

MERCI מתרכז בחקר הים התיכון המגוון באופן ייחודי. הים התיכון הקטן באופן יחסי, מתרחשים בו תהליכים טקטוניים מורכבים שבין השאר גורמים לרעידות אדמה וצונאמיים הרסניים; משאבי-טבע המחכים לגילוי ולניצול; שילוב של תהליכים אוקיאנוגרפיים ובתי גידול ביוגניים הרגישים ביותר לשינויים גלובליים; נקודות מפגש של תרבויות ימיות לאורך ההיסטוריה; מרכז החיים של 200 מיליון בני אדם ומוקד תשומת לב לכל העולם. השילוב של נגישות לים התיכון עם צוות מדעי נלהב וחדשני וטכנולוגיה חדישה ביותר, הופכים את MERCI למתקן מחקר וחינוך מתקדם.

MERCI מוביל פרויקטים בין-תחומיים ובין-מוסדיים שמטפחים שיתופי פעולה בין חוקרים ממגוון רחב של תחומים מדעיים. המרכז גם תומך בהכשרת דור חדש של מדענים ונותן להם את הכלים הדרושים כדי לעמוד באתגרים החשובים הללו.

התגליות החשובות ביותר עדיין לפנינו.
————————————————————-

פרופ' בן-אברהם, מייסד המרכז הינו מדען מצטיין וחוקר מוביל בארץ ובעולם בתחום מדעי כדור הארץ וחתן פרס ישראל לשנת 2003.